Saturday, August 7, 2010

Coretan terakhir

Dua tiga hari kebelakangan ini aku sedikit sibuk menyelesaikan kerja-kerja yang berbaki dan menguruskan persiapan mengerjakan umrah. Jadi blog ini tak sempat diupdate.Atas permintaan sahabat aku gagahi diri untuk mencoret kalam-kalam terakhirku ini sebelum aku berangkat meninggalkan bumi Mesir ke tanah suci InsyaALLAH pada 10 Ogos ini.

Di kesempatan ini aku ingin memohon jutaan kemaafan kepada semua insan yang pernah mengenali diri ini sama ada secara langsung, secara sengaja, atas urusan kerja dan sebagainya. Ajal itu ada di mana-mana, tak mengira usia. Setiap masa kita perlu bersedia untuk menghadapinya. Kadang-kadang aku terfikir benarkah aku bersedia dengan sebenar-benar persediaan.Aku takut kerana aku insan lemah, punya banyak kelemahan, terlalu banyak melakukan maksiat.

Kepada sahabat-sahabat yang kukenali, jutaan kemaafan kupohon andai insan lemah ini tidak mampu untuk menjadi seorang sahabat yang baik. Maaf di atas kekhilafan, kenakalan, kelawakbodohan, keskemaan, keceluparan, keganasan,kemarahan, ketidakstabilan emosi, kemasaman muka dan sebagainya.

Kepada sahabat-sahabatku yang masih meneruskan perjuangan di medan peperiksaan jutaan kemaafan andai diri ini tak mampu untuk memberikan khidmat dan membantu sahabat-sahabat di kala sahabat-sahabatku yang tercinta dilambung ujian oleh ALLAH. Hanya doa yang mampu kuhadiahkan dari kejauhan.. Teruskan perjuanganmu wahai sahabatku dan aku menantimu dihujung sebuah kejayaan. Usah putus asa kerana kau punya ALLAH.
Yakin pada ALLAH.
Yakin bahawa sesungguhnya ujian yang ALLAH timpakan kepada kita selama hidup ini ada ganjaran yang besar disebaliknya..
Yakin bahawa dihujungnya sebuah keperitan terbentang sejuta kemanisan.
Yakin bahawa janji ALLAH itu pasti.
Suka untuk aku kongsi di sini beberapa tip yang berguna untuk sahabat-sahabatku yang bakal menghadapi peperiksaan:
1)Ikhlas
2)Yakin
3)Selalu mengadu dengan ALLAH
4)Berlapang dada dengan ujian ALLAH
5)Telefon mak ayah sehari sebelum setiap kali peperiksaan, minta doa dari mereka
6)Amalkan surah Al-Fath setiap hari
7)Banyakkan solat-solat sunat seperti solat hajat(kalau boleh buat setiap hari),solat dhuha dan solat sebelum dan selepas solat fardhu. Buat sikit-sikit pon tak pa tapi istiqamah itu yang penting.
8)Jaga hati
9)Baca surah Yassin pada malam sebelum setiap kali peperiksaan
10)Selalu kongsi perasaan dengan rakan yang lain, jangan pendam sorang-sorang
11)Manfaatkan waktu yang ada, manfaatkan peluang yang ALLAH berikan
12)Minta mak ayah baca yassin untuk kita (kalau boleh setiap kali peperiksaan)
13)Jangan anggap apa yang kita hadapi ini adalah satu bebanan. Enjoy the moments.
14)Al-Quran jangan tinggal
15)Kalau sudah berjaya jangan lupa bersyukur untuk mendapat keberkatan kejayaan kita. Banyak cara bersyukur antaranya ucapan syukur,sujud syukur,kenduri kesyukuran dan sebagainya
16)Jangan pernah mengeluh
Inilah sekadar yang termampu saya kongsi dengan sahabat-sahabat. Setiap orang berbeza-beza caranya.

Buat anak-anak mak di rumah, duduk elok-elok kat rumah ye. Mak pergi 2 minggu sahaja kalau ada umur yang panjang kita jumpa nanti.Kalau mak tak pulang-pulang juga mak minta maaf banyak kerana tak bisa jadi mak yang baik.Minta maaf kerana terpaksa meninggalkan korang sendirian. Nanti pandai-pandai la cari makan. Dah besa dah semua.Jangan tak makan pula rindu kat mak.hehehe (karutan je ni abaikan...)

Kepada sahabat-sahabat aku mengharapkan doa kalian agar perjalanan ibadatku diberkati ALLAH dan mendapat umrah yang mabrurah..InsyaALLAH. Doakan aku tabah dan istiqamah dalam beribadat di bulan Ramadhan ini.Ameenn......

p/s:sapa-sapa nak pesan doa meh la jemput datang ke rumah ye

2 comments:

  1. Wakil anak-anak makAugust 7, 2010 at 6:31 PM

    huhu, terharu..
    insyaAllah, semoga umrah mak diterima Allah sepenuhnya serta diberi perlindungan dan sentiasa dinaungi rahmatNya sepanjang berada di bumiNya itu..
    amin ya Rabb..

    terima kaseh untuk segalanya!
    we love you so much! :)

    ReplyDelete
  2. bad..
    wat molek ibadah di tanah suci
    jangan lupa doakan.

    moga Allah mudahkan segalanya..Ameen ya Allah
    nikmatilah kemanisan beribadah~(kata2 syarikat barokah travel)

    wssalamualaikum

    ReplyDelete