Friday, August 27, 2010

Ramadan Kareem

Assalamualaikum w.b.t semua..
Macam mana ramadhan kalian pada tahun ini. Lebih baik dari tahun lepas atau sebaliknya? Harap-harapnya lebih baik dari tahun lepas dan akan terus bertambah baik sepanjang Ramadhan ini.
Alhamdulillah tahun ni Allah memberi kesempatan untuk aku merasai Ramadhan di bumi anbiya' ini. MasyaALLAH sungguh berbeza ramadhan di sini berbanding di Malaysia.. Sungguh! Aku suka ramadhan di sini. Madrasah Ramadhan di sini sangat meriah berbanding Malaysia.

Ombak Iskandariah yang membuatkan aku rindu untuk kembali ke sana

Semua orang berlumba-lumba melakukan kebaikan dan kebajikan pada bulan barakah ini. Begitu juga di sini. Jika petang-petang anda keluar selepas asar pasti anda dapat melihat sesuatu yang menyeronokkan bagiku. Kalau petang biasanya terdapat kanak-kanak mahupun orang dewasa menunggu di tepi jalan raya menabur kurma untuk orang lalu di kawasan itu untuk berbuka puasa. MasyaALLAH aku tak pernah jumpa suasana sebegini di Malaysia. Mungkin kat tempat aku tak ada kot. Sewaktu perjalananku ke ARMA menaiki teksi untuk berbuka puasa di sana atasan pelawaan pihak tertentu, 2 kali kami diberi buah kurma sepanjang perjalanan. Kurma tersebut dibungkus di dalam plastik sebanyak 3-4 biji sebungkus. Kami juga diberi nasi arab oleh sekeluarga arab yang menunggu di simpang jalan untuk mengagihkan makanan tersebut tapi kami tak ambik pun, cuma pak cik teksi saja yang ambik nasi itu. Bibir pak cik teksi tak henti-henti mengucap syukur. Alhamdulillah rezeki di bulan puasa.

Di sini juga tuan rumah mahupun jiran arab suka menjemput pelajar Malaysia untuk berbuka puasa di rumah mereka. Dah la kalau suruh kita bukannya sikit-sikit. Selagi tak habis makanan yang sedikit punya banyak selagi itu la tak boleh balik.. Boleh pengsan kot makan banyak-banyak. Aku tak pernah diajak oleh mana-mana jiran arab mahupun tuan rumah sendiri tapi hanya mendengar cerita sahabat-sahabat sahaja. Lebih baik rasanya kalau aku tak dijemput.haha Buat penat diorang masak ja bukan aku makan pun.haha

Sewaktu di Iskandariah selama beberapa hari aku disajikan dengan pemandangan yang mengasyikkan. MasyaALLAH..Petang hari kedua di sana, aku keluar bersama seorang senior untuk berbuka puasa di rumah senior yang lain. Tapi malang kami terpaksa berpusing-pusing di kawasan berhampiran dengan rumah seniorku kerana rumahnya tidak kami ketemui. Senang kata KAMI SESAT. Cuak jugak sebab dah nak dekat buka puasa. Sedang kami jalan-jalan cari rumah seorang kanak-kanak, dalam umur 10 tahun datang menghulurkan kurma badam kepada kami. Aku menolak pada awalnya tapi bapanya yang ada sekali disitu menyuruh anaknya menghulurkan kurma tersebut lagi sekali kepadaku. Akhirnya aku ambil jugak walaupun pada awalnya aku jual mahal. Nasib baik aku ambil kurma tersebut kerana aku sampai di rumah senior pun dah masuk waktu berbuka. Mula berbuka dengan kurma tersebut la. SEDAP! MasyaALLAH aku kagum dengan bapa tersebut yang melatih anaknya melakukan kebaikan walaupun hanya sekadar memberi kurma kepada orang yang berpuasa.Aku lihat suasana seumpama ini ada di Malaysia yakni sewaktu hendak berbuka puasa pasti mak menyuruh anak-anaknya menghantar juadah berbuka puasa seperti kuih kepada jiran-jiran. Selalunya suasana sebegini dapat dilihat di kampung-kampung sahaja dan semakin lama semakin pupus ditelan zaman.

Pemandangan yang sama aku lalui semasa berbuka di dalam keretapi untuk ke Iskandariah. Memandangkan kami mula bertolak dari Kaherah dalam pukul 4 petang jadi hari itu kami terpaksa berbuka puasa di dalam keretapi sahaja. Sebelum masuk waktu berbuka, seorang lelaki masuk ke gerabak yang kami naiki menghulurkan kurma kepada setiap orang di dalam gerabak tersebut. Aku kagum.. MasyaALLAH mesti banyak pahala yang mereka dapat kan. ALLAH pun dah janjikan ganjaran yang sangat besar kepada orang yang menyediakan makanan kepada orang  yang berpuasa. MasyaALLAH...

Tarawih di sini best.. Walaupun hanya 8 rakaat tak seperti Malaysia tapi sangat best terutama sembahyang kat Masjid Ibrahim di Iskandariah. Setiap malam imam akan menghabiskan 1 juzuk Al-Quran untuk 8 rakaat tersebut termasuk sembahyang Isyak. Setiap 4 rakaat akan diselitkan dengan tazkirah. Pertama kali aku solat di masjid tersebut, tazkirah yang diberikan dapat kufahami dengan baik. Mungkin disebabkan tazkirah tersebut disampaikan dalam bahasa Arab fushah.

Syeikh yang memberi tazkirah ada menyatakan dalam tazkirah bahawa orang Islam pada masa kini hanya berpuasa daripada makan dan minum sahaja. Sepatutnya kita sebagai orang Islam bukan sekadar berpuasa dari makan dan minum malah juga berpuasa daripada melakukan maksiat dan perkara-perkara yang dilarang oleh ALLAH dan RASUL. Kita dapat lihat pada masa kini orang Islam yang berpuasa tapi masih mengamalkan perkara-perkara maksiat dalam kehidupan. Masih bergelumang dengan rasuah, judi, penderaan kanak-kanak dan sebagainya. Dimanakah barakah Ramadhan itu? Tepuk dada tanya iman anda.
Pentazkirah juga mengajak semua umat Islam untuk membetulkan niat dalam melaksanakan ibadah dan amalan harian semata-mata kerana ALLAH taala, menjadikan Al-Quran dan As-sunnah sebagai panduan hidup. Niat kerana ALLAH taala bukan setakat dalam ibadah, bukan setakat amalan fizikal malah amalan hati kita. Masya ALLAH indahnya hidup andai ALLAH sentiasa ada dalam hati kita.

Selamat berpuasa semua. Manfaaatkan madrasah ramadhan kali ini. Mungkin tahun depan bukan rezeki kita. Sapa tahu. Hanya ALLAH yang tahu.

5 comments:

  1. yey..org first komen!

    apa khabar ya hajah?

    ReplyDelete
  2. tahniah kerana menjadi orang pertama!!haha
    ALHAMDULILLAH chat..tapi dah semakin kurus.hahaha
    Plan diet di bulan ramadhan berjaya..

    ReplyDelete
  3. haha. korg2 pusing2 ke kat rumah ksarah tu. ayo... siannye.
    pastu masuk rumah kene minum air tamar hind yang masam tu plak eh. ahaks!

    ramadhan kareem bad.. bila nak dtg alex lg?

    ReplyDelete
  4. kak syazana xingat umah kak sarah kat na.haha exercise di bulan posa. Ari2 kan dr tamer suruh wat regular sports. Pusing2 kat umah kak sarah pun dah cukup.haha...Air tamarhind kat Cairo ag sedap la akak.xmasam macam alex.hehe

    hmmm nak pegi lg alex tapi xtahu bila..rindu nak dating pg2 kat tepi pantai.haha
    miss orang-orang kat alex suma..huhu

    ReplyDelete
  5. Salam, bad....zu link ngn blog zu ek...tq

    ReplyDelete