Tuesday, December 21, 2010

NiKMaT ALLaH iTu......

Pagi tadi kelam kabut  ke kelas maklumlah kelas stat pukol 8 tapi pukol 8 jugaklah baru nak turun tangga  umah.. Macam ni la pagi seorang pelajar medik (aku je kot) kadang-kadang paling awal kadang-kadang paling lambat. Tapi yang pasti selalu paling lambat la.. Terkejar-kejar ke kelas sampai pegang buku konon-kononnya nak baca sambil jalan (exam parasite hari ni 2.5 markah=90 muka surat)... Tapi kalu dah berjalan macam xberjalan maknanya buku tu sekadar hiasan di tangan..

Sampai kat titi nak lintas sungai Nil tu terserempak ngan budak Malaysia. Selalu aku jarang jumpa budak Malaysia, ye la duduk ngan junior mana ada teman nak g sekali (berdikari la sikit). Oh rupanya budak Malaysia tu junior. Aku sekadar senyum then terus jalan macam xjalan. Tetiba aku berhenti.. Leh??

Aku xsedap hati sebenarnya.. Pusing belakang tengok junior tu semula untuk kali kedua.. Dia junior aku yang sakit tu.. Patut dia jalan slow ja . Aku sekadar dapat teman dia berjalan dan bantu apa yang patut. Terucap rasa syukur dalam hati bukan kerana dia sakit tapi kerana aku masih sihat. Terima kasih Ya ALLAH kerana masih memberi nikmat sihat pada hamba-hambaMU tapi sikit benar yang bersyukur.

Balik kelas awal hari ni (exam x jadi sebab ALLAH bagi masa untuk baca lagi), terserempak ngan junior-junior tahun 1.. Depa suruh aku ajar physio pasal heart (segala yang berkaitan dengan graf). Pening gak pala otak nak fikir dan ingat balik yang tahun satu punya.. Aku hanya dapat membantu sekadar yang mampu.. Kalu terlebih kang jadi ajaran sesat plak.. Syukur ALLAH masih memberi nikmat kepada hamba-hambaMU untuk menyampaikan ilmu sama ada sikit atau banyak kepada orang lain..

Lalu lagi jambatan untuk kelik umah, tertarik dengan kanak-kanak dalam lingkungan 2 tahun didukung oleh maknya. Subhanallah, comelnya dia.. Pandangan kali kedua hatiku sebak... Bersyukur pada ALLAH kerana masih mengurniakan nikmat penglihatan kepada hamba-hambaMU tapi sikit saja yang bersyukur..Kanak-kanak itu BUTA.. Matanya kedua-dua x ada...

Jalan lagi, hati bertambah sebak bila lihat lagi seorang kanak-kanak perempuan dalam lingkungan 4 tahun juga BUTA dikendong oleh ayahnya.. Ya ALLAH ampunilah hamba-hambaMU yang jarang bersyukur dengan segala nikmat yang ENGKAU kurniakan..
Datang semula ke universiti untuk urusan junior serumah yang masih  x selesai masalah dokumennya di universiti.. Bersyukur kerana ALLAH tidak meletakkan aku di tempatnya. Dia tabah menghadapi masalah-masalah pengajian yang xselesai. Moga dia terus tabah dan aku hanya dapat memberi setakat yang mampu..

Tunggu punya tunggu Ustaz Sulaiman tapi x datang2.. Syukur ALLAH masih mengurniakan aku kesabaran untuk menunggu sampai tersengguk-sengguk atas kerusi kayu. Akhirnya Ustaz Sulaiman x jadi datang ke universiti tapi kena g kedutaan esok..

Malam ada meeting muhasabah sc gabungan.. Syukur kerana aku ada sahabat-sahabat yang bertungkus-lumus menjayakan sc gabungan PERUBATAN.. Terima kasih ya semua..
Bila muhasabah diri balik, banyaknya nikmat ALLAH yang kita jarang@x syukuri..

Nikmat ALLAH tu bukan sekadar berbentuk kesenangan tapi kesusahan dan kepayahan itu juga nikmat ALLAH.. Mungkin kita xnampak malah mempertikai nikmat apa kebendenya kalu dah susah dan payah? Kita mungkin terlupa ALLAH kurniakan kesusahan dan kepayahan untuk ALLAH bagi kita nikmat yang paling besar iaitu nikmat iman. Kesusahan dan kepayahan mendidik jiwa dekat padaNYA, ingat padaNYA, mengadu padaNYA dan bergantung padaNYA maka dengan itu nikmat iman itu dapat dirasai.

Mak dan ayah juga nikmat yang ALLAH kurniakan kepada kita tapi selalu kita lupa..Sahabat-sahabat, mak dan ayah itu nikmat untuk kita.. Allah kurniakan mereka kepada kita, dengan kita berbuat baik kepada mereka maka ganjaran ALLAH itu pasti untuk orang-orang yang yakin. Sayangi mak ayah dan jangan sesekali membantah cakap mereka. Cuma letak kita di posisi orang yang tidak ada mak ayah, apa kita akan rasa? Pasti kita akan rasa nikmatnya beribu bapa.. Tepon-tepon la mak ayah selalu, ringankan tangan untuk mendial, ringankan mulut untuk bercakap...

Sahabat-sahabat, banyaknya nikmat yang ALLAH kurniakan kepada kita tapi berapa banyak kesyukuran kita padaNYA?? Muhasabahlah diri kita yang kerdil ini..
Untuk menunjukkan rasa syukur anda 
MARI PERGI MENGUNDI JUMAAT INI di ARMA dari 7.30 PAGI SEHINGGA 4.00 PETANG..
PERUBATAN itu juga nikmat ALLAH bukan?
Buatlah pilihan yang terbaik dengan menggunakan nikmat yang ALLAH kurniakan kepada kita..

Ateh borrow pantun ya...

Mari-mari pergi mengundi,
Undi ikut pilihan hati,
Bukan calon suami/isteri,
Tapi calon AJKT sejati..



No comments:

Post a Comment