Saturday, December 4, 2010

Ku sujud padaMU

Tiba2 aku ghasa nak tulih lam basaku yang dah lama aku xguna ngat... Memang xguna pong. Besa la kalu aku cekap basa kapungku ni konpom la oghang payah nak pahang..

Sudah lama aku tinggal blog ini kesepian, x update. Sekadar memandang dengan pandangan sayu dan berharap aku dapat menulis dengan hanya menggunakan hati tanpa perlu menaip... Mustahil!
Beberapa minggu kebelakangan ni, tetiba doktor bersemangat nak buat kuiz plak... Padahal doktor dah cakap nak wat kuiz sejak sebelum raya ag.. Ntah la xdapat nak dipastikan kenapa aku xstudy awal padahal aku bukanlah suka study last minute.. Betul ke??

Aku bukan nak cite pasal aku men hentam jawab kuiz microb..huhu. Aku cuma nak berkongsi beberapa ilmu yang aku kutip di bumi barakah ini terutama ilmu-ilmu yang aku dapat sepanjang aku menghadirkan diri ke kelas tafaquh BPI..

Nie RESEPI untuk mendekatkan diri kepada ALLAH

Bahan-bahannya:
1) Titisan keikhlasan
2) Secebis kesabaran
3) Pati tawaduk
4) Loyang ketaqwaan

Cara melaksanakannya:
1) Curahkan adunan titisan keikhlasan, secebis kesabaran dan pati tawaduk ke dalam loyang ketaqwaan
2) Kemudian tambahkan pula air ketakutan dan nyalakan dengan api ketakutan
3) Selepas siap dimasak adunan tadi, tapiskan pula dengan tapisan muraqabah
4) Hidang dengan perasaan sidqu
5) Minumlah dengan gelas istighfar dan kumurlah dengan sifat wara' dan menjauhi perasaan tamak dalam hati...

MasyaALLAH... Bila dihitung diri kita yang hina adakah kita melaksanakan semua benda ini sebelum kita mengaku kita dekat dengan ALLAH.. Perkara ini akan jadi susah kalu kita tidak cuba untuk melaksanakan.. Dan ia sangat manis bila saat kita menikmatinya..

Kita hitung lagi diri berapa kali dalam sehari kita ingat pada ALLAH.. Adakah kita cuma ingat ALLAH bila kita susah atau bila senang sahaja, atau kita ingat ALLAH sepanjang hari kita atau kita ingat ALLAH apabila diingatkan oleh orang lain??? Dimanakah Allah dalam hidup kita?? Fikir-fikirkanlah...

" Dan ingatlah Tuhanmu dalam hatimu dengan rendah hati dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lengah"
(surah al-a'raf:205)







No comments:

Post a Comment