Monday, January 21, 2013

PeNGeMiS

Hakikatnya dakwah itu tidak ada sempadan dan garis masa. Semoga ALLAH terus kuatkan fizikal dan mental diri ini untuk terus mencoretkan sedikit pengisian untuk diri sendiri dan orang yang membaca..
 


Kisah diceritakan oleh Imam Ahmad bin Hanbal.
Seorang ibu meninggalkan anak lelaki di satu tempat buat seketika kerana dia ingin meninjau tempat yang lebih teduh untuk memberi makan anaknya itu dengan sebuku roti.
Sewaktu dia sedang meninjau keadaan sekitar, seorang penculik datang dan menculik anaknya itu untuk dijual dan dijadikan hamba.
Alangkah terkejut dan sedih wanita tersebut apabila dia kembali semula ke tempat anaknya ditinggalkan kerana anak sudah tiada di tempat itu.
Sungguh ibu mana yang sanggup kehilangan anak yang dia kandung selama 9 bulan 10 hari dan ditatang dengan penuh kasih sayang sejak dari kecil. Menangis kepiluan ibu itu.
Sedang ibu itu menangis, datang seorang pengemis datang kepada ibu tersebut meminta sesuap makanan untuk mengalas perutnya yang kosong.
Walaupun ibu itu dalam keadaan sedih atas kehilangan anaknya tapi dia tidak teragak-agak memberikan sebuku roti yang sepatutnya untuk anaknya makan kepada pengemis tersebut. Sungguh mulia hati ibu itu, dia tetap memberi kala kesedihan.
Beberapa minit selepas itu, penculik itu kembali semula ke tempat ibu tadi bersama anak kecil yang diculiknya.
Penculik itu lantas berkata,"Semasa aku cuba menjual anak ini, aku terdengar suara asing yang berbisik kepadaku dengan berkata,' Adakah kau juga mempunyai anak seperti ini? Tidakkah kau takut jika anakmu juga akan mengalami nasib yang sama seperti anak ini?' Sebab itulah aku datang semula ke sini, mengembalikan anakmu ini".
Ibu itu terus memeluk anaknya dan berkata,"Syukur pada ALLAH yang menerima sebuku roti milikku (sedekah) sebentar tadi"

Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima...

-dipetikdarisebuahbuku-

No comments:

Post a Comment